Ordning och reda

Lagen om skydd mot olyckor är den lag som relgerar brandskyddsfrågor och ansvaret för brandskyddet ligger både på den som äger byggnaden, det vill säga fastighets-ägaren eller bostadsrättsföreningen, och på de boende. Det är styrelsen som är skyldig att se till att brandskyddet är säkert i föreningens byggnader. Som medlem i föreningen är du skyldig att följa dessa regler.

Gemensamma trapphus, källargångar, utrymmen, gångvägar, garage. skall hållas rena från skrymmande och brännbart material. Endast rullatorer får ställas i trapphuset, ihopfälld. Brandfarliga tillbehör får inte stå i vägen för utrymning ”.

Brandskyddsmyndigheten rekommenderar enligt lagen om olyckor, utfärdat av Justitiedepartamentet (SFS 2003:778) skarpt att:

Trapphus och dörrar skall hållas helt rena från brandfarligt material och att inga skrymmande föremål får utgöra ett hinder för utrymning, insatshjälp från brandkår, sjukvårdsperonal.

Nedanstående får inte vara i trappuppgångar

• Kransar av siden eller naturmaterial får ej hängas på lägenhetens dörr
  • Mattor framför lägenhetdörrar
  • Piedestaler med sidenblommor/blommor
  • Stolar som står på olika plan

Källargångar, gångvägar, utrymmen etc. skall hållas rena från alla skrymmande föremål som kan förhindra utrymning i alla dess former (genom källardörr, fönster etc.) och så att brandsläckare, skyltar mm. inte blir ”gömda” bakom skrymmande föremål. Dessa föremål förvaras i förråd som tillhör lägenheten

Medlemmar som har något av ovanstående vid sin lägenhetsdörr eller i trappuppgångar, måste ta bort dessa senast 31 mars 2021. Efter detta datum kommer styrelsen att omhändertaga felaktigt placerade föremål och medlem får hämta ut dessa hos styrelsen.  Styrelsen kommer även att att ha regelbunda kontroller för att förvissa sig om att brandskyddsföreskrifterna efterföljs.

Glöm inte att kontrollera att brandvarnaren fungerar.  Behöver brandvarnaren bytas ut, kontaktar du styrelsen eller KOM Fastighetsförvaltning, tel: 023-71 13 10 eller via hemsidan www.komfast.com